Kształcenie na odległość – PORADNIK DLA UCZNIÓW I RODZICÓW

JAK SKUTECZNIE MOBILIZOWAĆ SIĘ DO NAUKI W DOMU?

  • PLANUJ !

Wstawaj codziennie o tej samej porze. Rytm dnia pomaga się dobrze zorganizować. Wypracuj schemat działania – pobudka, śniadanie, nauka, przerwa – odpoczynek, drugie śniadanie itd.

  • ZAPISUJ !

Skorzystaj z planera dnia/tygodnia. Wypisz przedmioty, których będziesz się uczyć danego dnia oraz czas, jaki na to przeznaczasz.

  • PRZYGOTUJ SIĘ !

Zadbaj o porządek na biurku, usuń przedmioty, które Cię rozpraszają i przewietrz pokój. Wyłącz komórkę i telewizor.

  • RÓB PRZERWY !

Gdy poczujesz zmęczenie lub dekoncentrację, zrób krótką przerwę, wstań, pogimnastykuj się, zaczerpnij świeżego powietrza. Unikaj korzystania z telefonu w trakcie przerwy – to wciąga i ciężko będzie Ci wrócić do nauki.

  • ZDROWO SIĘ ODŻYWIAJ !

Pij dużo wody, jedz regularnie i często. Pamiętaj o zdrowych przekąskach (warzywa, owoce). Unikaj słodyczy i słodkich napojów.

  • NIE PANIKUJ !

Sytuacja jest wyjątkowa i niecodzienna, ale postaraj się zachować spokój. Jesteś  w domu właśnie po to, abyś mógł czuć się bezpiecznie. Wbrew pozorom bardzo wiele zależy od Ciebie:

  • nie oglądaj programów informacyjnych zbyt często – postaraj się selekcjonować informacje,
  • zostań w domu i ogranicz kontakty z innymi osobami,
  • swoją troskę i zainteresowanie możesz okazać dzwoniąc lub pisząc do kolegów i dziadków,
  • dbaj o siebie, często myj ręce, wietrz swój pokój,
  • zrób coś, co Cię relaksuje np. namaluj ciekawy obrazek, posłuchaj muzyki.

 

PAMIĘTAJ !

Nie jesteś sam! Jesteśmy w kontakcie i zawsze możesz do nas zadzwonić czy napisać – w każdej sprawie.


JAK ROZMAWIAĆ Z DZIEĆMI O KORONAWIRUSIE?

Jest kilka zasad, których warto przestrzegać w rozmowie z dzieckiem:

-> upewnij się, że dziecko będzie się czuło bezpiecznie;

-> informuj dziecko, zamiast straszyć;

-> bądź otwarty w rozmowie;

-> pokaż swoją postawą, że masz sytuację pod kontrolą – dzieci są mistrzami w zauważaniu tych małych sygnałów;

-> dobierz ilość i rodzaj informacji, adekwatnych do możliwości zarówno intelektualnych, jak i emocjonalnych;

-> upewnij się, że znasz fakty, nie rozprzestrzeniaj plotek czy internetowych straszaków;

-> wdrażaj informacje i zasady profilaktyki zdrowia (mycie rąk, kwarantanna, dystans…).

 

PAMIĘTAJ!

Zarówno milczenie jak i zasypanie informacjami może przyczynić się do utraty poczucia bezpieczeństwa u dziecka.


Jak rozmawiać o koronawirusie z dziećmi w wieku szkolnym?

Wyzwaniem mogą okazać się dzieci w wieku szkolnym, które regularnie korzystają z internetu. Jeśli rodzic nie przejmie steru, utoną w natłoku informacji. W dodatku często nieprawdziwych. Należy być ostrożnym i nie przesadzić w jedną lub drugą stronę. Najważniejsze informacje, jakie należy przekazać: Co zrobić, żeby uniknąć zakażenia koronawirusem? Czy maseczki chronią przed koronawirusem? Jak koronawirus przebiega u dzieci? Co to jest kwarantanna domowa? W tym wieku warto  przewidywać i być o jeden krok przed dzieckiem. Trzeba uważać jednak by nie był to skok.

Jak rozmawiać o koronawirusie z nastolatkiem?

Świat nastolatka jest coraz większy, ale też chaotyczny. Zadbaj o wskazanie kontekstu i odpowiednie uporządkowanie informacji. Możesz porównać koronawirusa do grypy. Opowiedz jak przebiegały inne podobne epidemie – np. SARS. Porozmawiajcie o tym, jak działają media, a także o istnieniu teorii spiskowych. Nie bagatelizuj lęków. Nie mów: „Nie bój się”, „Nie histeryzuj”. Wskaż pozytywnym komunikatem, że nie musi się bać: „Wdrożono już schemat postępowania epidemiologicznego”, „Możemy śledzić informacje na bieżąco”. Wspólnie oglądajcie wiadomości i rozmawiajcie o nich. Bądź czujny. Jeśli masz wrażenie, że temat cię przerasta, a dziecko jest w coraz gorszej kondycji psychicznej, poradź się psychologa.